Welkom op mijn foodblog!

Hoihoi, ik ben Myrthe! Op dit blog post ik wekelijks een artikel over – je raadt het al – eten. Zelf ben ik onder andere geïnteresseerd in welk eten nou gezond is, wat bepaalde voedingsstoffen met je lichaam doen en hoe onze eetgewoonten een stempel achterlaten op de aarde. Ik neem jullie mee in mijn ontdekkingsreis naar hoe ik zo bewust mogelijk kan eten, zonder dat het er minder lekker op wordt! Lees meer over mij!


Zo gezond mogelijk…?

Naar mijn idee heeft iedereen een ander beeld van wat nou echt gezond is. Sommigen vinden bijvoorbeeld dat gezond doen inhoudt dat je geen suikers meer eet, maar of vruchtsuikers hierbij horen, is niet altijd duidelijk. Ook speelt er al tijden een discussie over welke vetten gezond zijn en welke niet. Door de jaren heen heb ik geleerd heel kritisch naar uitspraken van merken, producten en mensen (bijvoorbeeld op tv of sociale media) te kijken. Ik probeer met de algemene kennis die ik heb een eigen mening te vormen. Zo heb ik een beetje mijn persoonlijke betekenis gegeven aan de term gezond.

In mijn ogen houdt gezond niet persé in dat je geen suiker en vetten meer eet. Er zijn immers ook goede vetten en volledig zonder suikers kan een mens ook niet. Daarnaast denk ik niet dat het per definitie gezonder is om vegetarisch, veganistisch (wel flexitarisch 😉 ) te eten, of om over te stappen op enkel raw-food.

Ik ben opgegroeid in een gezin waarin we erg bewust omgaan met eten, waardoor dit voor mij al jaren een automatisme is. Wij proberen ons bewust te zijn van het effect dat eten heeft op ons en op onze omgeving. Dit houdt in dat ik me bewust ben (of probeer te zijn) van:

  • De ingrediënten van producten uit de supermarkt. Hiermee bedoel ik dat een emmer bosvruchtenyoghurt vaak meer bevat dan enkel vruchten en yoghurt. Vaak is er nog natuurlijke of onnatuurlijke suiker toegevoegd, of zelfs een kleur-/geur-/smaakstof (die vaak ook een effect hebben op je lichaam). Ondanks dat ‘bosvruchten’ en ‘yoghurt’ heel gezond klinken, is het dat dus niet altijd.
  • De moeite die erin is gestoken om een product te fabriceren. Voor houdbaarheid en aantrekkelijkheid gaat een product vaak door verschillende fabrieken. Om maar even bij de bosvruchtenyoghurt te blijven: de ‘bosvruchten’ zijn de fabrikant misschien niet mooi genoeg. De fabrikant kan besluiten ze een glimlaagje te geven, zodat het er in je schaaltje iets appetijtelijker uitziet. Terwijl dit voor de smaak vrij overbodig is, heeft je bosvruchtenyoghurt toch weer een extra fabrieksproces doorlopen
  • De reis die de bosvruchten hebben afgelegd tot in de yoghurt. Dit punt spreekt redelijk voor zich… Wanneer de bosvruchten uit Mexico komen, de koe uit Friesland en de verpakkingsproducent uit Zuidoost-Azië, is er veel brandstof nodig om dit bij elkaar te brengen. De plaatsen waar de glimlaagjes en toegevoegde suikers vandaan komen zijn hier nog niet eens meegeteld.

In mijn ideale wereld gaat iedereen op zijn fiets bij de plaatselijke boer zijn boodschapjes halen, maar zo ver zijn we nog niet. Zelf ben ik ook niet bepaald heilig… Ik ben een arme student die vanwege de kosten niet volledig biologisch shopt. Ik heb een voorliefde voor Nutella, ik kan me vol eten aan bananen uit verweggistan en ik heb een gigantisch zwak voor Oreo’s. En toch, als vrienden of vriendinnen benoemen dat ze ‘gezond willen doen’, zit ik er bovenop en kan ik uren praten over hoe je (in mijn ogen) zo gezond mogelijk kunt leven.

Om dit enthousiasme te delen heb ik mijn blog. Hier zal ik (al dan niet gezonde) receptjes delen, leuke (en soms minder leuke) feitjes over voeding plaatsen en mijn mening verkondigen over dingen met betrekking tot voeding.

Advertenties